Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 

- Portal Filozoficzny jest projektem całkowicie niekomercyjnym i służy popularyzowaniu filozofii -
Menu
Forum
Strona Główna
Użytkownicy
Szukaj
Grupy
Zaloguj
Rejestracja
Czat filozoficzny
Doradztwo filozoficzne
Forum wegetariańskie

Filozofia
O filozofii:
Pojęcie filozofii
Działy filozofii
Podział teorii filozoficznych
Filozofie i ich przedstawiciele
Zapraszamy do dyskusji:
Forum filozoficzne

Księgarnia
Kupuj tanio książki

Wegetarianizm


O Stowarzyszeniu
Idź na bazar, spójrz dookoła, kup sobie coś, co wygląda pięknie i pachnie pięknie, jakieś warzywo albo owoc, zrób sobie z tego posiłek. Zamiast mięsa. To jest niezwykle satysfakcjonująca zamiana, bardzo trudno jest potem wrócić do punktu wyjścia, bo wygląda on już jak absurdalny, niesmaczny, okrutny i zamknięty przedział życia. Ciesz się z nowej sytuacji. I podziel się nią z innymi.
Zobacz

Zobacz
O wegetarianiźmie:
Historia wegetarianizmu
Dlaczego wegetarianizm?
Weganizm
Składniki w diecie wegańskiej
Mleko - twój wróg!
Uwaga:niewegetariańskie dodatki
Wskazówki żywieniowe
Cytaty znanych wegetarian
Kuchnia wegetariańska:
Zobacz książki
Zapraszamy do dyskusji:
Forum wegetariańskie

Ostatnie zdjęcia
Grecja - Meteory

Wysłał: Administrator
2005-12-31, 09:42
Oceny: nie ocenione
Komentarze: 0
Grecja - Meteory

Wysłał: Administrator
2005-12-31, 09:37
Oceny: nie ocenione
Komentarze: 0
Grecja - Meteory

Wysłał: Administrator
2005-12-31, 09:31
Oceny: nie ocenione
Komentarze: 0
Grecja - Kalambaka

Wysłał: Administrator
2005-12-31, 09:29
Oceny: nie ocenione
Komentarze: 0
Morze

Wysłał: Administrator
2005-11-23, 06:15
Oceny: nie ocenione
Komentarze: 0


SKŁADNIKI W DIECIE WEGAŃSKIEJ

Podstawowe grupy żywności, które zapewniają właściwą dietę:

Kasze: - np. jęczmienne, ryż, kukurydza, pszenica (chleb), owies.
Rośliny strączkowe: - np. fasola, groch, soczewica, soja (ugotowane lub w postaci kiełków)
Warzywa: - (ugotowane lub surowe)
Orzeczhy i ziarna: - np. wszystkie typy orzechów, masło orzechowe, dynia, słonecznik, ziarna sezamowe.
Owoce: - (świeże, suszone lub konserwowane).

Niektóre z wegańskich głównych składników odżywczych:

Białko: Podstawową rolą spożywanego białka jest dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości aminokwasów. Służyć one będą budowie nowych tkanek u organizmów rosnących tj, niemowląt, dzieci i młodzieży, oraz wymianie białek tkankowych u ludzi dorosłych. Białka są odpowiedzialne za prawidłową aktywność enzymów, utrzymują właściwy odczyn płynów ustrojowych, a także treści przewodu pokarmowego. Spełniają również ważną rolę nośnika niektórych witamin i składników mineralnych.
-źródła białka w pozywieniu: Pełne ziarna (np. pełnoziarnista mąka pszenna i chleb, brązowy ryż), orzechy (np. laskowe, migdały), słonecznik i inne ziarna, rośliny strączkowe (np. groch, fasola, soczewica, soja, bób), mąka sojowa, mleko sojowe, tofu, ziemniaki.
Węglowodany: Węglowodany przyswajalne są dla naszego organizmu głównym źródłem dostępnej i taniej energii wykorzystywanej do utrzymania stałej temperatury ciała i wykonywania pracy związanej z czynnościami całego organizmu. Węglowodany stanowią również materiał budulcowy komórek lub substancji biologicznie czynnych.
-źródła węglowodanów w pożywieniu: Pełne ziarna (np, pszenica, owies, jęczmień, ryż) pełnoziarnisty chleb i inne mączne produkty, soczewica, fasola, ziemniaki, suszone i świeże owoce.
Tłuszcze: Tłuszcze są skoncentrowanym źródłem energii. Energia ta jest niezbędna do pracy mięśni, utrzymanie stałej temperatury ciała oraz do prawidłowego przebiegu różnych reakcji zachodzących w żywym organizmie. Tłuszcze są nośnikami niektórych witamin A, D, E, K, a także dostarczają niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.
-źródła tłuszczu w pożywieniu: Orzechy i ziarna, oleje z orzechów i nasion (np. sojowy) słonecznik, kukurydza, siemię lniane, nasiona dyni, olej rzepakowy, margaryna wegańska, awokado.
Witaminy: Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu i muszą być człowiekowi dostarczone, ponieważ nie są przez organizm syntetyzowane. Pełnią one w ustroju funkcje regulacyjne, umożliwiają wiele różnych przemian biochemicznych zachodzących w organizmie.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie:
Witamina B1: (tiamina) Tiamina jest koenzymem różnych enzymów biorących udział w przemianie pośredniej węglowodanów.
-źródła: Drożdże, orzechy, pieczywo ciemne- razowe, produkty zbożowe, nasiona strączkowe jak: groch, fasola. Oprócz tego dobrym źródłem tej witaminy jest nie polerowany ryż, kasze.
Witamina B2: (ryboflawina) Bierze udział w końcowym procesie utleniania komórkowego a więc w jednym z procesów dostarcza do tkanek energii. Witamina ta jest również niezbędna do prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku.
-źródła: Drożdże, warzywa, produkty zbożowe i rośliny strączkowe(groch, fasola, soja itp.)
Witamina PP (niacyna): Enzymy tej witaminy biorą udział w przemianie pośredniej białek, tłuszczów i węglowodanów.
-źródła: Głównie ziemniaki i kukurydza.
Witamina B6 (pirodoksyna): Jest potrzebna do wytwarzania dwóch hormonów: adrenaliny i serotoniny, które są konieczne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.
-źródła: Produkty zborzowe, ziemniaki, rośliny strączkowe.
Witamina M: (falacyna): Bierze udział w wielu procesach zachodzących w komórkach.
-źródła: Zielone warzywa liściaste (np. jarmuż, szpinak, sałata, nać pietruszki, drożdże, produkty zbożowe.
Witamina B12 (kobalamina): Witamina B 12 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek wraz z falacyną pełni ważną rolę w procesach syntezy kwasów nukleinowych.
-źródła: Wzbogacone ekstrakty drożdżowe, mleko sojowe, niektóre kasze. U człowieka w dostarczeniu tej witaminy istotną rolę odgrywa flora bakteryjna jelita grubego.
Kwas penatenowy: Pełni bardzo ważną rolę, ponieważ wchodzi w skład koenzymu A, który bierze udział w wielu ważnych reakcjach związanych z przemianą energetyczną.
Witamina C: (kwas askorbinowy): Witamina ta pełni wiele funkeji w organiźmie. Ma duże znaczenie w budowie i odbudowie tkanki łącznej. Sprzyja ona wytwarzania ciał odpornościowych i wykazuje przez to działanie bakteriobójeze i bakteriostatyczne. Ponadto, uczestnicząc w przemianach falacyny, a także podwyższając przyswajalnośe żelaza, odgrywa ważną rolę w zapobieganiu niedokrwistości.
-źródła: Głównym źródłem witaminy C są świeże owoce i warzywa. Z warzyw: papryka, pomidory, warzywa kapustne (brukselka, kapusta biała, jarmuż, brokuły), ziemniaki. Z owoców: porzeczki ezarne, truskawki, owoce dzikiej róży, jagody, cytrusowe (pomarańeza, cytryna, grapefruit).
Witamina A: (rentiol): Spełnia różne ważne i niezależne od siebie funkcje w organizmie. Jest ona niezbędna w procesie widzenia, w procesie rozmnażania komórek i ich regeneracji, jest też potrzebna do wzrostu młodych organizmów.
-źródła: Marchew, sałata zielona, szpinak, pomidory, dynia, zielone warzywa liściaste, morele, wiśnie, śliwki, pomarańcze, wegańska margaryna.
Witamina D: (kalciferol): Jest ona potrzebna do prawidłowego rozwoju kośćca.
-źródła witaminy D2: Niektóre mleka sojowe i wegańskie margaryny.
-źródła witaminy D3: Promienic ultrafioletowe uaktywniają tę witaminę w organizmie.
Witamina E: tokoferol): Witamina E (podobnie jak wit. C) pełni w organizmie rolę biologicznego przeciwutleniacza. Współdziała ona z selenem. Metabolizm wit. E jest ściśle związany z przemianą niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.
-źródła: Głównym jej źródłem są oleje roślinne(zwłaszcza słonecznikowy) ciemne pieczywo i inne mało oczyszczone produkty zbożowe, warzywa liściaste (np. sałata, szpinak, kapusta), orzechy.
Witamina K: (filochinon): Jako wit. K działa wiele związków, które są niezbędne do prawidłowego krzepnięcia krwi i charakteryzują się działaniem przeciwkrwotocznym.
-źródła witaminy K1: Zielone części roślin, niektóre oleje np. sojowy, orzechy włoskie.
-źródła witaminy K2: Witaminę tę produkują drobnoustroje przewodu pokarmowego.

Składniki mineralne:
Do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka konieczne jest dostarczenie z pożywieniem i wodą 16 składników mineralnych (makro i mikroskładniki)

Makroskładniki:

Wapń (Ca): Niezbędne w procesie utleniania, przenosi tlen, ma wpływ na poziom hemoglobiny we krwi
-źródła: Rośliny strączkowe, ciemnozielone liście roślin (np. jarmuż, nać pietruszki), figi, morele, daktyle, orzechy, melasa, tofu, zsiadłe mleko z soi, wzbogacone mleko sojowe.
Żelazo (Fe): Niezbędne w procesie utleniania, przenosi tlen, ma wpływ na poziom hemoglobiny we krwi.
-źródła: rośliny strączkowe a szczególnie soja i jej produkty (bez oleju), chleb razowy, ciemnozielone warzywa liściaste, suszone owoce, orzechy, melasa.
Fosfor (P): Bierze udział w przemianie materii, jest potrzebny do budowy komórek, obok wapnia stanowi główny składnik mineralny kości.
-źródła: Nasiona strączkowe, kasze (zwłaszcza gruboziarniste), pieczywo razowe.
Magnez (Mg): Bierze udział w budowie tkanki kostnej, oraz w przemianie białek i kwasów tłuszczowych. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego, mięśniowego i układu krążenia.
-źródła: Produkty wysokiego przemiału tj. w ciemnym pieczywie, grubych kaszach np. gryczanej, rośliny strączkowe, ziemniaki, szpinak.
Potas (K): Odgrywa rolę w gospodarce wodno- elektrolitowej, reguluje odczynniki środowiska i ciśnienia osmotycznego płynów ustrojowych (wydalanie wody z organizmu)
-źródła: Produkty zbożowe np. pieczywo razowe, suche nasiona strączkowe, szpinak, ziemniaki, kasze warzywa i owoce.
Sód (Na): Odgrywa rolę w regulowaniu gospodarki wodnej, ciśnienia osmotycznego i odczynu (pH) płynów ustrojowych. Powoduje zatrzymanie wody w organizmie.
-głównym źródłem sodu jest: sól kuchenna, a także warzywa i owoce.
Chlor (Cl): Pomaga w trawieniu.
-źródła: Sól kuchenna.
Siarka (S): W organizmie człowieka występuje w, postaci połączeń organicznych.
-źródła: Białko roślinne, płatki owsiane.

Mikroskładniki:

Miedź (Mn): Pomaga w procesie przemiany materii, uruchamia rezerwy żelaza w organizmie.
-źródła: Suche nasiona strączkowe, produkty zbożowe (np. pieczywo ciemne), ryż, warzywa i niektóre owoce.
Cynk (Zn): Odgrywa rolę w procesie odczuwania smaku, potrzebny przy budowie tkanki kostnej, przemianie białek, węglowodanów i kw. nukleinowych. Niezbędny jest do prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego i krążenia.
-źródła: Nasiona strączkowe, kasze, ciemnc pieczywo, orzechy, nasiona (słonecznika i dyni), drożdże, w warzywach i owocach.
Mangan (Mn): Pierwiastek ten jest konieczny do prawidłowej budowy kości, odgrywa rolę w funkcjonowaniu systemu nerwowego oraz w procesach rozrodczych.
-źródła: Pieczywo ciemne, suche nasiona roślin strączkowych, niektóre warzywa np. kapusta.
Jod (J): Reguluje wydzielanie hormonów. Jest składnikiem Hormonu tarczycy.
-źródła: Warzywa, woda pitna oraz sól kuchenna.
Fluor (F): Wpływa na prawidłową budowę emalii zębów, zapobiega próchnicy.
-źródła: Warzywa np. kalafior, woda pitna.
Chrom (C): Odgrywa rolę w metabolizmie glukozy zachodzącym w organizmie. Wspomaga prawidłowy rozwój organizmu.
-źródła: Produkty zbożowe.
Molibden(Mo): Bierze udział w syntezie hemoglobiny, oraz tworzeniu się krwinek czerwonych.
-źródła: Suche nasiona roślin strączkowych.
Selen (Se): Jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
-źródła: Głównie produkty zbożowe.
Dzisiaj:
Czas: 15:10, Środa
13 Listopada 2019
Do końca roku zostało 49 dni.
Imieniny obchodzą: Arkadiusz, Arkady, Brykcjusz, Eugeniusz, Jan, Mikołaj, Stanisław, Walentyn
Nikt nie ma dziś urodzin.
Nikt nie ma urodzin przez następne 5 dni

Chcesz zarobić?


Kto jest na Forum
Przez ostatnie 24 godziny byli na forum:
0 Zarejestrowanych, 0 Ukrytych i 139 Gości
Z zarejestrowanych:
Brak
Użytkowników w ostatniej godzinie:6
Na Forum jest 1 użytkownik :: 0 Zarejestrowanych, 0 Ukrytych i 1 Gość
[ Kto jest na Forum ]
Najwięcej użytkowników 119 było obecnych 2007-07-15, 01:42

Kto jest na czacie
Na czacie jest 0 użytkowników

[ Zaloguj się by wejść na czat ]

Szukaj
Szukaj:
Szukaj w:

Zaawansowane szukanie

Ostatnie tematy
» Prokurator: ukarać Nergala grzywną za podarcie Biblii
» Badacze z Uniwersytetu odkryli zmiany w Starym Testamencie
» Inny punkt widzenia - Buddyzm
» Grecy znieśli obowiązkową religię w szkołach.
» Wiara w Boga zabiła dziecko!
» Zjednoczony Kościół Australii za pomocą w aborcji
» Brak wiary w ewolucję przyczyną zwolnienia z pracy
» Czy Polska będzie państwem wyznaniowym?
» Obraz religijności miasta Warszawa
» Odwołano koncert metalowy
» z hist. fil...
» Artysta czy degenerat?
» Dlaczego istnieje raczej coś, niż nic?
» Ucieczka z lekcji religii
» Ojciec Rydzyk chce z pomocą wód termalnych ogrzewać uczelnię
» Przemyślenia publicysty na temat Dnia Wszystkich Świętych.
» "nie wierzę, że jest coś po tamtej stronie"
» Apel Benedykta XVI do farmaceutów
» Szatan uwziął się na Polskę!
» Ateizm i pornografia na wystawie w kościele
» Czy będzie wsparcie dla PiS-u od biskupów?
» Rezygnacja z etyki i religii
» Czy próżnia istnieje?
» Żądamy etyki w szkołach!
» Premier popiera Radio Maryja
» Kard. Dziwisz chce zmienić zarządy Radia Maryja i TV Trwam
» 10 przykazań ojca Rydzyka
» Czy działalność ojca Rydzyka jest dobra?
» Internetowa Lista Ateistów i Agnostyków
» Jak się ma analogowość do cyfrowości we wszechświecie
» jak wygrac na loterii ?
» Strasburg zbada oceny z religii !!!
» Pieniądze dla pielęgniarek z opodatkowania Kościoła?
» Nie będzie debaty nad kreacjonizmem?
» "Bóg urojony" Richarda Dawkinsa

Najaktywniejsi użytkownicy
Czulu  postów 276
Archangel  postów 260
Krytyk  postów 116
Vithal  postów 82
Sivis Amariama  postów 80
Tomek  postów 67
Administrator  postów 38
Badacz Pism  postów 29
Black lady  postów 25
Upi  postów 23

Statystyki
Nasi użytkownicy napisali 1580 postów, 153 tematów
Mamy 532 zarejestrowanych użytkowników
Ostatnio zarejestrował się dzik75

Linki






Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group